1. OBJECTE
L’objecte de la present ordenança és regular la instal·lació de quioscs destinats a l’activitat de venda de diaris, revistes, llibres, flors i similars, en terrenys d’ús privatiu de la via pública o altres terrenys de domini públic en la forma i amb les condicions que estableix la present ordenança.
2. NATURALESA JURÍDICA
L’ocupació de la via pública en règim d’ús privatiu per a qualsevol tipus d’instal·lació haurà d’ésser objecte de concessió.
L’ús privatiu serà el constituït per l’ocupació directa o immediata d’una porció del domini públic, de manera que limiti o exclogui la utilització per part dels altres interessats.
L’ús privatiu que comporti la transformació o modificació del domini públic restarà subjecte a concessió administrativa.
3. MARC NORMATIU
Potestat reglamentària de l’Ajuntament.
L’autorització de les instal·lacions es regirà pel compliment d’aquesta ordenança així com el corresponent plec de clàusules.
L’activitat estarà sotmesa a la corresponent llicència d’activitats.
4. PROCEDIMENT A SEGUIR PER LA CONCESSIÓ DE QUIOSCS
El procés per a la concessió d’ocupació de domini públic per a la instal·lació de quioscs seguirà el següent procediment:
4.1 Inici del procés:
- a) Mitjançant convocatòria pública per part de l’Ajuntament. En aquest cas es convocarà licitació pública per a la concessió de la zona estipulada, en base a les condicions establertes al corresponent plec de clàusules.
- b) A iniciativa privada per part d’una persona física o jurídica que expressi mitjançant instància la voluntat de disposar d’un espai de domini públic per a la instal·lació d’un quiosc. En aquest cas, l’Ajuntament es pronunciarà en un termini màxim de dos mesos sobre si considera oportú la instal·lació d’un quiosc en l’indret indicat i en cas afirmatiu obrirà el procés de licitació mitjançant el plec de clàusules, segons l’apartat a).
Estan capacitades per a participar les persones físiques i jurídiques, espanyoles o estrangeres, que tenint plena capacitat d’obrar, acreditin solvència econòmica, professional i/o tècnica en els termes dels articles 15 a 19 del TRLCAP R.D.L. 2/2000, de 16 de juny.
4.2 Plec de clàusules:
És el document pel qual es regularà la ubicació, superfície d’ocupació de domini públic, activitat a desenvolupar i característiques estructurals de la instal·lació. El model de quiosc serà el que determini l’Ajuntament per cada us, segons concurs de selecció i homologació.
Establirà també la penyora a fixar per tenir dret a la utilització del domini públic. També s’establirà el cànon anual a satisfer com a mínim, per la concessió, que podrà ser millorat a l’alça en la licitació.
4.3 Concessió.
La concessió s’aprovarà per Junta de Govern Local desprès d’efectuar la corresponent mesa de contractació d’entre totes les ofertes rebudes durant el termini establert a l’efecte.
4.4 Període de licitació
El període de concessió s’efectuarà per un període no inferior a 15 anys, tot i que es fixarà en el corresponent plec de clàusules en funció del tipus d’activitat, ubicació i dimensió de la instal·lació
5. UBICACIÓ
Aquestes instal·lacions s’efectuaran sempre en espai de domini públic de titularitat municipal i la tipologia dels indrets, seran places, zones verdes, grans avingudes, passeigs, rambles i voreres de més de 4 metres d’amplada.
La ubicació concreta de cada instal·lació vindrà regulada pel plec de clàusules, que contindrà plànol identificatiu de l’espai i situació.
La ubicació d’aquestes instal·lacions queda reduïda als àmbits abans esmentats. La distància mínima entre dos quioscs destinats a la mateixa activitat serà de 300 metres.
Totes les instal·lacions situades en espais d’ús públic hauran de complir, amb caràcter general, els següents aspectes:
- En voreres: Caldrà deixar una amplada de, com a mínim 2 metres per la circulació de vianants.
- En vials de vianants: Caldrà deixar una amplada de, com a mínim, 4 metres per a la lliure circulació.
- En cap cas s’atorgaran autoritzacions per les instal·lacions en vies obertes al trànsit rodat.
L’ocupació del domini públic serà sempre a precari, i les autoritzacions s’entendran atorgades salvant el dret de propietat i sense perjudici de tercers.
El seu atorgament no exclourà ni disminuirà la responsabilitat civil o penal en que hagi pogut incórrer el beneficiari en l’exercici de les seves activitats.
6. CONSERVACIÓ, FUNCIONAMENT I MANTENIMENT
La conservació de les construccions i les instal·lacions, així com el seu manteniment en constant i perfecte estat de funcionament, neteja i higiene, aniran, a càrrec del titular, el qual haurà d’efectuar a càrrec seu les reparacions i treballs de manteniment necessaris.
El titular de la instal·lació tindrà al seu càrrec les següents despeses:
- Manteniment de les construccions, del material i de les instal·lacions;
- Reparació o substitució del material i de les instal·lacions esmentades;
- Despeses derivades del consum dels diferents subministraments dels serveis.
- Gestió dels residus.
- Manteniment, reparació i substitució del elements de la via pública (paviment, mobiliari, etc.) afectats per la concessió.
Queda prohibida l’execució d’obres i instal·lacions, així com la seva alteració, sense l’autorització prèvia de l’Ajuntament.
El titular de la instal·lació es farà responsable, al seu compte i càrrec de la neteja diària de les superfícies ocupades així com de la seva àrea d’influència.
El quiosc no podrà posar a l’exterior aparells de so, ja que pot contribuir a incrementar el nivell d’immissió acústica de l’entorn.
7. LLICÈNCIA DE LES INSTAL·LACIONS
La llicència per a aquestes instal·lacions es tramitarà com llicència d’activitat segons l’ús a que estiguin destinades. En el cas del quiosc de begudes i en funció de la seva superfície l’activitat es concretarà en el plec de condicions, malgrat que com a tret general es consideraran com a innòcues.
La documentació que caldrà presentar per sol·licitar la corresponent llicència d’obertura i funcionament de les instal·lacions tramitades serà, com a mínim, la següent:
- Especificació de l’activitat (titular, activitat, adreça, etc.).
- Plànol de situació.
- Mesures que calgui adoptar en cas d’interrupcions de fluid elèctric.
- Mesures contra incendis.
- Relació d’elements elèctrics amb especificació de la seva potència individual.
- Gestió dels residus.
- Horari de l’activitat.
Les sol·licituds per les autoritzacions d’instal·lacions hauran de presentar-se al Registre General mitjançant els formats estipulats per aquest Ajuntament als efectes oportuns.
Altra documentació a presentar per part de l’interessat:
- Pòlissa subscrita amb l’empresa subministradora d’energia elèctrica corresponent al subministrament específic de la instal·lació.
- Butlletí de reconeixement de la instal·lació elèctrica, emès per un instal·lador autoritzat.
- Les escomeses d’energia elèctrica hauran de ser soterrades.
- Quan es requereixi la incorporació de maquinaria industrial s’aportarà el certificat tècnic corresponent.
Les activitats es consideren com a permanents dins de la durada del període de concessió.
8. TRASLLAT
En qualsevol moment, l’Ajuntament podrà ordenar, per raons urbanístiques, de servei públic o d’una altre naturalesa, el trasllat del quiosc a un nou emplaçament.
9. APROVACIÓ DE LLICÈNCIES
L’Ajuntament resoldrà les llicències i concessions d’ocupació d’espai públic, esmentades en aquest reglament, previ informe dels tècnics municipals. En cap cas, es podran aprovar quan els seus emplaçaments impliquin obstacles pel lliure trànsit de vianants i vehicles.
10. INSPECCIÓ
L’Ajuntament tindrà les facultats d’inspecció, de les instal·lacions, en qualsevol moment.
11. INFRACCIONS
A.- Es conceptuaran com a faltes lleus:
1).- La deixadesa en la conservació de les obres, mobiliari, equips, instal·lacions i demés elements afectes al Servei, si no causa perjudicis a la Corporació o a tercers.
2).- La descarna en la neteja i o manteniment, quan aquesta sigui un fet aïllat i no habitual.
3).- El retard inferior a quinze dies en la instal·lació o retirada dels quioscs respecte de la data assenyalada a tal efecte.
4).- No separar o gestionar els residus segons del que estableix el Reglament Municipal de Residus.
5).- L’incompliment de les normes reguladores de l’activitat concedida, especialment pel que fa a les normes de seguretat i higiene.
6).- L’incompliment del deure de mantenir en bon estat les obres, mobiliari equips i instal·lacions afectes al servei.
7).- La negativa a prestar el servei a un ciutadà que reuneixi les condicions reglamentàries per a utilitzar-lo.
8). Superar el nivell de soroll permès en un màxim de 5 dB(A), segons l’annex III de la Llei 16/2002 en ambient exterior.
B.- Tindran la consideració de faltes greus les següents:
1).- L’incompliment de les normes sobre incapacitat i incompatibilitat per a contractar amb l’Ajuntament.
2).- La manca de pagament de les obligacions tributàries.
3).- La modificació de les instal·lacions que comportin un augment de la superfície ocupada, per sobre de l’autoritzada en l’adjudicació.
4).- La modificació de la ubicació de la instal·lació, a un altre lloc no autoritzat en l’adjudicació.
5).- La interrupció injustificada de l’activitat.
6).- Tractar de manera desigual o discriminatòria als usuaris.
7).- L’actitud obstruccionista front l’activitat inspectora de l’Ajuntament.
8).- La manca de constitució, dintre del termini fixat a l’efecte, de les garanties complementàries o suplementàries exigides per l’Ajuntament.
9).- La manca d’indemnització a tercers pels danys que els hagi ocasionat el funcionament del Servei.
10).- L’incompliment del deure de dipositar la penyora definitiva fixada en el corresponent plec de clàusules, dins el termini fixat.
11).- Les actuacions o omissions que impliquin un risc per a la salut i seguretat de les vides humanes.
12).- Dedicar les instal·lacions a usos diferents dels específicament assenyalats sense l’autorització municipal.
13).- La deixadesa en la neteja i/o en el manteniment, amb caràcter reiterat o habitual.
14).- Connectar la instal·lació elèctrica de la guingueta a la xarxa pública, o fanals.
15).- Deixar residus a la via pública.
16). Superar el nivell de soroll permès en ambient exterior segons l’annex III de la Llei 16/2002.
17).- Incomplir l’horari de tancament de la instal·lació.
18).- La Comissió de tres faltes lleus en una mateixa anualitat.
19).- Ocupar mitjançant material o estris, espais de la via pública, no autoritzats.
20).- Malmetre el paviment o mobiliari públic del voltant de la concessió per un mal ús de l’espai.
C.- El termini de prescripció de les infraccions serà de cinc anys per a les de caràcter greu, i de dos anys per a les lleus, a partir de la seva total consumació.
El còmput del termini s’iniciarà en la data en que s’hagués comès la falta o, quan es tracti d’una activitat continuada, a la seva finalització.
En el cas que el fet o activitat constitutius d’infracció siguin desconeguts per manca de signes externs, dit termini es computarà quan aquests es manifestin.
12. RÈGIM SANCIONADOR
Tota acció o omissió que sigui constitutiva d’infracció serà objecte de les següents sancions:
1).- Per a les faltes lleus: multa de 60 a 150 euros.
2).- Per a les faltes greus; multes de 150 a 400 euros, sens perjudici de la possibilitat de declarar caducada l’autorització o resolt el contracte, amb el rescabalament a l’Ajuntament dels danys i perjudicis que se li haguessin irrogat, i la pèrdua de la fiança.
3).- Aquests imports seran objecte de revisió proporcional a les modificacions de les tarifes que s’aprovin, sense que, en cap cas, puguin tenir una variació inferior o superior, respectivament, als increments i disminucions que pugui experimentar l’IPC durant el període considerat.
Per a graduar les faltes i sancions, a més d’allò que objectivament hom hagi comès o omès, actuant sota el principi de proporcionalitat caldrà tenir en compte:
1).- La intencionalitat.
2).- La pertorbació del servei.
3).- Els danys produïts a l’Administració o als particulars.
4).- La reincidència o reiteració en les faltes.
5).- El grau de participació en la comissió o omissió.
Les sancions per faltes greus i lleus les imposarà l’Alcalde.
Si un mateix fet o omissió fos constitutiu de dues o més infraccions, es prendrà en consideració únicament aquella que comporti una major sanció.
Quan, a judici de l’Ajuntament, el fet pogués ser constitutiu de delicte o falta, l’Alcalde en donarà coneixement als Jutjats d’Instrucció, abstenint-se mentrestant de prosseguir el procediment sancionador fins que l’autoritat judicial no s’hagi pronunciat. La sanció penal exclourà la imposició de sanció administrativa.
Sense perjudici de la sanció penal o administrativa que se li imposi, l’infractor estarà obligat a la restitució de les coses i reposició al seu estat anterior amb indemnització dels danys irreparables, quan s’haguessin produït perjudicis patrimonials a la Corporació o a tercers, així com al reintegrament de la totalitat del benefici obtingut de manera il·lícita.
Quan s’imposi una multa per falta greu, podrà acordar-se simultàniament la declaració accessòria d’extinció de l’autorització, sense dret a indemnització.
Es considera com a circumstància atenuant, podent-se reduir la quantia de la multa fins a la meitat, el fet d’haver procedit a esmenar la situació creada per la comissió de la falta, en el termini que s’assenyali en el corresponent procediment.
DILIGÈNCIA.-
Aquesta ordenança ha estat aprovada, segons acord de Ple celebrat el dia 22 de novembre de 2007 publicant-se l’edicte inicial al BOPT núm. 278 de 30 de novembre de 2007, i el definitiu en el BOPT núm. 22 de 26 de gener de 2008.
Els articles 4.2 i 4.4 d’aquesta ordenança han estat modificats segons acord de Ple celebrat el dia 16 d’octubre de 2008 publicant-se l’edicte inicial al BOPT núm. 245 de data 22 d’octubre de 2008, i el definitiu en el BOPT núm. 291 de 18 de desembre de 2008.